به گزارش پایگاه خبری سورا، حجتالاسلام دکتر موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم کنگان، دیّر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی، از برگزاری نشست ویژهای در پایتخت برای بررسی و اجراییکردن خط ریلی بوشهر – عسلویه با محوریت مشارکت صنعت خبر داد.

وی با اشاره به حضور معاونان وزارتخانههای نفت، راه و کشور، استانداران بوشهر و فارس، اعضای مجمع نمایندگان این دو استان، مدیرانعامل پتروشیمیها و واحدهای تولیدی شهرستانهای عسلویه، کنگان، دیّر، بوشهر، جم، فیروزآباد، کوار و شیراز و همچنین مدیرانعامل شرکتهای راهسازی فعال در ۱۱ قطعه از مسیر خط ریلی شیراز – بوشهر، گفت: خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه یکی از مسیرهای کلیدی و راهبردی کشور در جابهجایی بار بهشمار میرود که اجرای آن با استفاده از منابع استجازه مقام معظم رهبری و با اعتباری بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار در حال انجام است.
دکتر احمدی با تأکید بر نقش این مسیر در رونق حملونقل صادراتی و وارداتی از بندر بوشهر افزود: این خط ریلی میتواند علاوه بر انتقال بارهای بندری، کالاهای تولیدشده و مواد اولیه موردنیاز صنایع مهمی چون فولاد کوار، کربنات سدیم فیروزآباد و دو واحد سیمانی در طول مسیر را نیز جابهجا کند.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر خاطرنشان کرد: خط ریلی بوشهر – عسلویه حتی بدون اتصال به شبکههای ابتدایی یا انتهایی از توجیه اقتصادی برخوردار است، اما زمانی که این خط به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس متصل شود، میتواند ظرفیت انتقال بخش قابلتوجهی از ۵۰ میلیون تُن کالای تولیدی عسلویه را به سرزمین اصلی فراهم کند.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به ظرفیتهای قانونی برای مشارکت بخش خصوصی و واحدهای صنعتی در توسعه خطوط ریلی گفت: بر اساس قوانین موجود، واحدهای صنعتی و شرکتهای راهسازی میتوانند با دولت در احداث خطوط ریلی مشارکت کرده و اصل و سود سرمایه خود را از محل حق عبور بار یا صرفهجویی در سوخت دریافت کنند. این موضوع فرصتی ارزشمند برای تسریع در احداث خط ریلی بوشهر – عسلویه است.

وی در پایان تصریح کرد: این نشست عصر روز گذشته در تهران برگزار شد و مقرر شد پیگیریها و هماهنگیهای لازم برای تسریع در تحقق این مطالبه مهم مردمی و صنعتی ادامه یابد.














